پاراشوت آسانسور – نحوه عملکرد
پاراشوت آسانسور
پاراشوت در بالا یا پایین یوک قرار می گیرد. اگر سرعت کابین از حدی بیشتر شد، پاراشوت وارد عمل شده و با درگیر کردن فک ها با ریل کابین می ایستد. پس پاراشوت یکی از اجزای اساسی و ایمنی آسانسور می باشد که می تواند جان بسیاری از مسافران را نجات دهد. به همین دلیل است که به پاراشوت ترمز آسانسور یا ترمز ایمنی می گویند. برای ایمنی هر چه بیشتر یک آسانسور، عملیات تست پاراشوت توسط افراد متخصص و مربوطه بایستی صورت پذیرد.
برای دانستن مشخصات کارسلینگ کلیک کنید.
اجزای پاراشوت
بدنه اصلی
قطعات قفل کننده که عمل ترمز به وسیله آن انجام می شود.
فک های اختصاصی که با ریل درگیر می شوند.
مکانیزم ترمز
وسیله ایمن برق
اهرم فرمان
فنرهای نگهدارنده
فنرهای مستهلک کننده انرژی
انواع پاراشوت آسانسور :
- پاراشوت آنی : در این مدل فک ترمز به صورت مستقیم با ریل در تماس است. از این مدل برای آسانسور هایی با سرعت پایین استفاده می شود.
- پاراشوت آنی با ضربه گیر : تفاوت این مدل با مدل بالا این است که در آن از یک ضربه گیر استفاده می شود و می توان از آن برای سرعت های بالاتری به نسبت مدل بالا استفاده نمود.
- پاراشوت تدریجی : در این مدل از یک لنت مستهلک شونده استفاده می شود که باعث می شود توقف آسانسور آهسته تر انجام شود. مناسی برای آسانسور هایی با سرعت بالاتر از ۱ متر بر ثانیه. ( آسانسور هایی با سرعت بالاتر نسبت به دو مورد فوق )
- همچنین پاراشوت در دو نوع یک طرفه و دو طرفه می باشد.
پاراشوت در سیستم هیدرولیک
در سیستم هیدرولیک پاراشوت بر روی کارسلینگ نصب می شود. لذا همواره هنگام خرید کارسلینگ هیدرولیک توجه داشته باشید که پاراشوت را به عنوان متعلقات کارسلینگ دریافت کنید. این قطعه با ایجاد اصطکاک روی لبه های ریل باعث توقف کابین یا کارسلینگ می شود و در نتیجه منجر به توقف حرکت می شود.
دیدگاهتان را بنویسید